BUJINKAN BUDO TAIJUTSU HAPPO HIKKEN 3. Dio

BUJINKAN BUDO TAIJUTSU HAPPO HIKKEN 3. Dio

武神館武道体術忍法

Današnji Ninjutsu je poznat po 34-om Soke-u dr. Massaki Hatsumi-u koji je naslijedio devet tradicionalnih borilačkih škola od svog učitelja Toshitsugu Takamatsu-a zvanog „Mongolski tigar”.

Hatsumi i Soke Takamatsu

Dr. Massaki Hatsumi i Soke Toshitsugu Takamatsu

Soke Massaki Hatsumi je naslijedivši ovih devet škola iste sistematizirao u jedinstven sustav nazvan BUJINKAN BUDO TAIJUTSU HAPPO HIKKEN koji dalje prenosi ovu jedinstvenu borilačku tradiciju.

Jedna od misterija vezanih za Ninjutsu i neshvatljiva za ljubitelje drugih japanskih borilačkih vještina, ali i za mnoge članove (nažalost i za mnoge Shihan-e) Bujinkan-a je sustav stupnjeva Dan-ova. U daljnjem tekstu u nekoliko nastavaka slijede riječi Sensei Hatsumi-ja o rangiranju i važnosti stupnjeva Dan-ova u Bujinkan-u.

Cronippon ninjutsu dojo

 

U Bujinkan Dojo rangiranju petnaesti Dan koji je najviši rang izražava ideju 3 srca x 5 elemenata = 15 oštrica. Međutim, potencijalno se ovo također preklapa sa mojim 15 godišnjim iskustvom treniranja pod Takamatsu Sensei-em.

Ha naginataČak ako ste neki osmi Dan (ili majstor) ne znači da ste dobri. Morate imati duboki okus osjećaja tehnike. Postoji opće nastojanje da ljudi vješti u društvenim raspravama postaju popularni, te se često uspnu i do samog vrha u svom poslu. Najvjerojatnije da oni koji su nespretni i prosječni neće nikada doći do vrha. Učenici se ponekada žale kako oni koji ne posjeduju dovoljno znanja često napreduju do samoga vrha. U takvom slučaju odgovaram poput ovoga: Važno je ne zaboraviti svoju namjeru i cilj. Ako postaneš rakun možeš prevariti druge ljude (u Japanu se smatra da rakuni mogu prevariti ljude), ali ne možeš prevariti sebe. U ratničkoj vještini moraš steći znanje, ali sa druge strane također je bitno i zadržati ga. Zadržati znanje znači da postoji vrijeme kada ćeš ga koristiti, i kada ga nećeš koristiti. Moraš postati osoba koja to može.

Što je cilj onih koji vježbaju Budo? Vaš cilj je najvažnije djelo dok vježbate. Većina ljudi koji žele vježbati Budo zbog toga jer žele postati snažni, žele osjećaj ugodnosti kod ulaska u viši stupanj u školi, ili dobiti bolje poslove, postati instruktor, žele novac, ili osjećaj superiornosti. Možda im treba reći da je to u redu jer svatko ima svoj cilj, ali u starim danima oni koji se žele nazvati Bujin ili Kensei (svetci mača) nisu imali takve ciljeve. Oni su savladavali Budo vlastitim treningom. Vjerovali su da je trening dobar i za druge ljude, a ne samo za njih same.

Vježbanje u velikoj mjeri utječe na karakter. Većinom je navika treniranja ispravna, a osoba može mijenjati ličnost i integritet. Nadam se da ćete i vi postati osobe koje mogu vidjeti svoje živote osvijetljene sa svjetlošću treninga. Ipak, znajte, najopasnije je misliti da sve znate. Kada ne znate nešto, to je u redu. Važno je znati da ne znate.

Sada me ljudi koji žele postati moji učenici dolaze vidjeti iz raznolikih razloga. Neki su krhki i malodušni pa žude postati snažniji, neki su intelektualci i žele ojačati svoj duh, a neki bi željeli ojačati samo u borbenoj sposobnosti. Njihovi se razlozi razlikuju, ali svi kažu da žele učiti, i čini se da žude za Budo-om. Iskreno kažem tim ljudima: Ako želite kovati svoj duh onda samo vjerujte u religiju. Budo je način učenja najboljih tehnika sa kojima se ubijaju ljudi. Ako želite učiniti svoje tijelo jakim, idite u šetnje, dižite utege i obilno jedite povrće. Što iskreno želite ostvariti postajući snažni u Budo-u? U istinskom Budo-u ne možete dobiti ni trofeje niti zaraditi bogatstva.

Ako uzmete u obzir da je Soke (glava obitelji) u tradiciji (Ryu) kao rijeka onda Dan (nivo crnog pojasa) je usporediv sa rijekom života. Deseti Dan je jedan od najviših rangova. Rang je čast za one koji vježbaju, ali im je to isto tako i izvor inspiracije. U redu je to tako shvaćati, ali Dan je više sličan nagradi ratnika, medalji vojnika, ili obiteljski vrhunac za čovjeka. U tom smislu rang je nešto važno što možete primiti s ponosom.

2xKenAko je društvo iskvareno onda će isto tako i Budo postati pokvaren. Osim toga, oni bez iskrene sposobnosti počinju napredovati pomoću lukavština, ili obmana. Što ste ne sposobniji to je veća vaša želja za slavom. Osoba koja nema sposobnost, ali koja postane slavna htjeti će uvijek ljude s istinskom sposobnošću držati podalje. Takav tip osobe želi okupiti nesposobne ljude, i stoga umanjuje putove borilačkih praktikanata. Soke u nekoj tradiciji ne mora podleći ovom načinu razmišljanja, ali svakako mora ne priznati one koji nemaju pravi potencijal.

Uvijek kada dajem rang svojim učenicima, kažem: Ja sam taj koji vam daje ovaj Dan, ali vi ste oni koji morate sačuvati njegovu vrijednost. Rang se daje da bi se očuvao sklad među učenicima koji vježbaju borilačku vještinu. Ljudi sa visokim Dan­-om vode one koji imaju niži Dan, a oni koji imaju niži Dan cijene one koji imaju viši Dan. Visoko rangirani ljudi moraju katkada grditi ljude sa nižim rangom, ali to je samo izražavanje njihove privrženosti. To je vođenje k skladu i suradnji. Slično načinu voljenja, i čuvanja vaše zemlje. Poznavanje svoga nivoa vještine je najbolji način da ocijenite svoj rang. Ako imate Shodan i vježbate kao Shodan, u tom će vas smislu on voditi k Nidan-u.

Ako ste radnik, što kod da je tvoj posao, koji kod da je tvoj rang, moraš dati sve od sebe. Oni koji se trude mogu napredovati. Za one koji se žale na svoj posao, a ne daju sve od sebe mogu biti unaprijeđeni, ali njihovo starješinstvo je slabo ili beznačajno. Što se tiče moga iskustva najgora je stvar biti previše svjestan svoga ranga. Dakle, to hvalisanje sa svojim Dan-om je tek slično zbunjivanju nekog zloupotrebljavajući oružje. Ljudi koji nisu previše svjesni svoga ranga i vježbanja često su uistinu divni.

Broj stranaca koji dolaze vježbati u Japan se povećao. Dvije su vrste posjetitelja, oni koji traže rang, i oni koji traže poduku. Oni koji misle da je dobiti Dan od Japanaca idealna stvar za veliki posao. Mnogi misle da je Budo novac. Želim sve podučiti na isti način bez obzira otkud oni dolaze. Možda, sam u krivu.

Kada me strani učenik zamoli za rang, npr. želi postati policijski instruktor u svojoj zemlji, kažem mu: Dat ću ti Godan u Bujutsu. Naravno, očekujem da ćeš biti uzoran praktičar Budo-a, i darovati ću ti ovu svjedodžbu za tvoju sreću. Ovo je vrijednost Dan-a u borilačkoj vještini. Strani učenik mi odgovori kako je vrlo sretan. Mogu vidjeti koliko će ga to učiniti sretnim, i mislim da je taj Dan puno više vrijedan nego li onaj Dan koji jednostavno pokazuje tko je jači ili slabiji.

Dopustite mi govoriti na o tome kako je učitelj svojim učenicima davao rangove. Razumijevanje je imperativ za razgovor o Dan-u u našem klanu. Matsumoto Bizen Nakami (osnivač Kashima Shin Ryu-a) podijelio je svoje osnovno učenje Gokui u tri dijela. Ichi no ten, Ni no tachi, i Sanshin goku. Ichi no ten, još nazvan Kurai dori koristi spoznaju mijenjanja klime ili vremena za postizanje dominantne pozicije. Ni no tachi koristi prirodu za postizanje dominantne pozicije. Sanshin goku je odvažnost više nego tehnike: bez kolebanja, bez zabune, i bez straha. Ovo troje se stapa u Seishin ryoku (mentalna ili duhovna snaga). Naravno, nužno je posjedovati tehniku, a isto tako i Kata-e, ali je važnije imati moral, etiku i filozofiju dok osoba uči Budo. Sa ovim na umu možete shvatiti zašto bi bili poraženi kada biste vježbali samo tehnike.fu mudra

Smatram da su fraze Itto Nanpo (ako želite upotrijebiti mač morate imati dosta iskustva), i Isshi Nanpo (morate imati širok moral i filozofsku osnovu) stvorene iz kombinacija tehnika, morala i filozofije. Upućenost u više načina upotrebe mača nije dosta za dobiti Dan rangiranjem. Važni faktori u tajnim tehnikama Hiden su učenička  priprema i učenički mentalni stav. Klan daje Dan učenicima.

Massaki Hatsumi